Úticél: Horvátország Plitvicei tavak

A Plitvicei tavak (horvátul: Plitvicka jezera) Karlovactól 75 km-re található tórendszer. 1949-ben nyilvánították nemzeti parkká, 1979-tõl az UNESCO természeti világörökség részét képezi. A Plitvicei tavak Nemzeti Park területe 30.000 hektár (300 km2).

A Plitvicei tavak kialakulása

A tórendszert tápláló Bijela Rijeka (fehér folyó) és a Crna Rijeka (fekete folyó) folyók víztömegével, sodrásával és erejével több ezer éven keresztül vájta ki, alakította ki a Plitvicei tavak jelenlegi formáját. A Plitvicei tavak, a tavakat körülvevõ hegyek dolomit és mészkõ egyvelegébõl vannak. Ahol a vízáramlat akadályba ütközött, ott alakultak ki a mai vízesések. Mind ezekbõl jól következik, hogy a Plitvicei tavak – a víz erejének köszönhetõen – még ma is alakulóban van.

A Plitvicei tavak tórendszer legmagasabb tava (Proscanski tó) 637 méteren található, míg a legalsó 503 méter magasan. A 134 méter szintkülönbségen csodálhatjuk meg a vízesések sorozatát.

Virtuális séta a Plitvicei tavaknál

Most megpróbálunk minden anyait és apait beleadni és bemutatni, hogy is néz ki a Plitvicei tavak, honnan induljunk, merre menjünk és mit látunk e közben. Az első javaslatunk, hogy a fenti, vagyis a 2-es parkolóban álljunk meg a kocsinkkal és a Főbejáraton át közelítsük meg a tórendszert. Ekkor egy nagy üdvözlő táblán láthatjuk a Plitvicei tavakat.

Plitvicei tavak, térkép a bejáratnál
Ha ezt a táblát látjuk jó helyen járunk

Itt a tábla jobb oldaláról indulnak a helyi vonatnak nevezett kis autóbuszok. Üljünk fel arra a buszra amelyik orra felfelé néz és utazzunk fel a 4. állomásig. (Most a 2. állomáson vagyunk, lesz egy állomás út közben a 3., de ne itt szálljunk le.) A 4. állomáson egy kis faházas pihenő rész található. Aki már most elfáradt azok megpihenhetnek itt egy kicsit, vagy elmehetünk wc-re, ha nem volt gusztusunk a parkolóban található balkáni „taposós” wc-nek nevezett helységet használni.

Kis busz a Plitvicei tavaknál
Pontosan ilyen kis buszba szálljunk fel amelyiknek az orra felfelé néz

Plitvicei tavak túránkat innen a 4. állomásról kezdjük. Itt a 4. állomásnál találjuk a legmagasabban fekvő tavat. Most 637 méter magasan vagyunk. A kiépített turistaúton (fagerendákon) szép határozottan tartsunk lefelé. Az itt található nagyobb tavakat kisebb vízesések tarkítják. Sokaknak már ezek az apróbb vízesések is nagy tetszésükre vannak és mohó fényképezkedésbe kezdenek. Csináljunk mi is egy-két fotót, csodáljuk meg a vízeséseket és tempósan haladjunk tovább, mert messze van még az ebéd helyszíne. 🙂

Kilátás a Plitvicei tavaknál
Háát.. igen, ilyet otthon ritkán látunk

Nagyjából negyed órányi séta után elérjük a Plitvicei tavak egyik nagy vízesét. A nevét sajnos nem tudjuk pontosan, de biztosan meg fogjuk ismerni, mert majd minden erre járó turista megáll itt fényképezkedni. Mi is pózoljunk egyet, menjünk le a szerpentines úton, majd folytassuk tovább az utunkat a kijelölt fa hidakon.

Egyik nagy vízesés a Plitvicei tavaknál
Egy tipikus fotó erről a vízesésről: jobbra a lezúgó víz,
előtte a palánkokról fényképező turisták

Most egy hosszabb séta fog következni. Minden vízesést és tavat nem szándékozunk bemutatni, mert akkor lutra-album lesz a virtuális sétánkból. Utunk következő állomása vagy negyven percnyi sétára található, a dokk. Innen tudunk hajóval tovább haladni a nagy rét felé, ahol ebédelhetünk.

A hajókázás is benne van a belépõjegy árában
Természetesen a hajókázás kötelező kelléke az integetés, mosolygás és fényképezés

A Plitvicei tavak alsóbb tavai, vízesései

Az ebédelést mindenkire rá bízom. Vannak aki végigrendelik az összes pavilont és vannak olyan turisták is akik otthon készített szendvicsüket fogyasztják el. Ebéd után javasoljuk felküldjünk ki a stégre egy kicsit napozni, pihenni. Plitvicei tavak sétánk innen az alsó tavak felé fog folytatódni. Itt az alsó tavaknál is sok-sok fényképezkedő turistával fogunk találkozni, mert itt vannak a tórendszer legszebb és legtöbbet fényképezett részei. Az első amire fel fogunk figyelni a tó élénk türkizkék színe. Ha még nem jártunk itt nem nagyon hittük volna el, hogy a valóságban is ilyen szép a tó vize. Másodsorban a hatalmas halak fognak tetszeni. Hosszas fényképezés, tülekedés és csodálkozás után szép lassan elérkezünk a Nagy vízesésig.

Nagy vízesés a Plitvicei tavaknál

A Nagy vízesés

Ez a vízesés Horvátország legmagasabb vízesése, magassága 78 méter. A Nagy vízesés nemcsak méterében de kialakulásában is eltér a többi vízeséstől: amíg a többi vízesést a tavak szintkülönbsége formálja addig ez a Nagy vízesés a meredek mészkő sziklafalból kizúduló vízzuhatag által keletkezett. A Nagy vízesés innen 3 kilométerre délre a Prijeka kosa lábánál ered és itt csatlakozik a Plitvicei tavakhoz. A Nagy vízesés esőzésekkor és a tavaszi hóolvadáskor nyújtja a legszebb látványt. Nyáron a nagy szárazságban alig csöpörög.

A Nagy vízesés megtekintése után sétáljunk fel az 1. parkoló felé. Innen a kijelölt turistaúton vissza tudunk sétálni a 2. parkolóhoz a kocsinkhoz vagy az autóbuszhoz. Úton a 2. parkoló felé egy sziklás részen lehetőségünk adódik olyan csodálatos szép fotók készítésére amivel a Plitvicei tavakat reklámozni szokták. Itt található egy szikla orom a kerítésen túl. Ide még biztonságosan ki lehet mászni, de figyeljünk arra, hogy a kiálló sziklán túl ne lépjünk. Ha szédülősek vagyunk, akkor inkább a korláton belül maradjunk, nehogy tragédia legyen.

Plitvicei tavak, a turisták kedvence
Utolsó fotó a Plitvicei tavakról

Javaslatunk

Ha saját kocsival megyünk, nem jövünk ki olcsóbban mintha busszal mennénk, ráadásul nagyon fárasztó a 7 órás vezetés lefelé és visszafelé. Ha busszal megyünk jobban nyaralási érzésünk van és nem kell foglalkoznunk az utazás gondjaival.

A Plitvicei tavak belépõjegy árai

Felnõtt: 110 kuna
Gyerek (7-18 év): 55 kuna
Csoportos (15 fõ felett): 100 kuna

Nyitva tartás: minden nap 8:00 – 19:00 között.

horvatorszaginfo/noknek.magyartudat.com

Hozzászólás

Powered by Facebook Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Next Post

Kedvenc virágaink tartósítása - préseljünk!

hét júl 23 , 2012
            Virágokat préselni mókás és nagyon könnyű! Egyáltalán nem igényel drága befektetést, csak egy kis kreativitás kell hozzá. Amire szükséged lesz: gyönnyörűséges virágok, papír és száraz meleg. Eszközök Bármilyen lapos, nehéz tárgy megfelelő a nyomás kifejtéséhez: telefonkönyvek, szótárak, enciklopédiák, stb. Nem tanácsos közvetlenül a könyv […]

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Az anonim látogatóazonosító (cookie, süti) egy olyan egyedi - azonosításra, illetve profilinformációk tárolására alkalmas - informatikai jelsorozat, melyet a szolgáltatók a látogatók számítógépére helyeznek el. Fontos tudni, hogy az ilyen jelsorozat önmagában semmilyen módon nem képes a látogatót azonosítani, csak a látogató gépének felismerésére alkalmas. Név, e-mail cím vagy bármilyen más személyes információ megadása nem szükséges, hiszen az ilyen megoldások alkalmazásakor a látogatótól a szolgáltató nem is kér adatot, az adatcsere voltaképpen gépek között történik meg. Az internet világában a személyhez kötődő információkat, a testreszabott kiszolgálást csak akkor lehet biztosítani, ha a szolgáltatók egyedileg azonosítani tudják ügyfeleik szokásait, igényeit. Az anonim azonosítók személyes adatbázissal nem kerülnek összekapcsolásra. A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.