Most itt vagy
Magyar Nő Magazin > címlap > A sármos szívtipró

A sármos szívtipró

Marcello Mastroianni (Olaszország, Fontana Liri, 1924. szeptember 28. – Párizs, 1996. december 19.) olasz színész, az egyetemes filmművészet egyik legismertebb alakja.
Eredeti neve: Marcello Vincenzo Domenico Mastrojanni.
Sokoldalú jellemábrázoló volt, aki a legkülönbözőbb műfajokban bizonyította kivételes tehetségét, és harmonikusan dolgozott együtt a legeltérőbb stílusú és temperamentumú rendezőkkel.
A nők évtizedeken át a sármos szívtiprót látták benne, de ő cáfolni igyekezett ezt a róla kialakult, hamis képet. Öccse Ruggero Mastroianni vágó.

Az ötvenes években kissé esetlen mozgásával, kisfiús kedvességével a hősszerelmes jellegzetes olasz típusát teremtette meg a filmvásznon. Az igazi ismertséget a Dosztojevszkij nyomán készült Fehér éjszakák hozta meg számára, a nagy áttörést pedig a Fellini rendezte Az édes élet. A heves vihart kavaró, gyorsan klasszikussá nemesedett alkotásban egy életét eltékozló újságírót alakítva divatot teremtett: fekete keretes szemüvege, angol Triumph sportkocsija és órája egyaránt utánzókra talált.

Mastroianni úgy vélekedett, hogy Fellini következő filmje, a Nyolc és fél alkotói válságba került rendezőjeként nyújtotta élete legjobb alakítását. 1970-ben szerepelt Fellini Rómájában, egy évtizeddel később A nők városában, amely egy középkorú férfi víziója a nőkről, végül 1985-ben Giulietta Masina oldalán a világhírű Ginger Rogers-Fred Astaire táncospárnak emléket állító Ginger és Fredben. Pályafutása során az összes nagy olasz rendezővel dolgozott.

Partnernői között volt egy film erejéig a korszak ügyeletes szexszimbóluma, Brigitte Bardot is, de az összhangot Sophia Lorennel találta meg a legjobban. Hosszú ideig ők alkották az olasz film “álompárját”, tíznél is több filmet készítettek együtt, ezek között akad romantikus vígjáték (Tegnap, ma, holnap) komédia (Házasság olasz módra) és dráma (Napraforgó, Egy különleges nap).

marcello_mastroianni_a_sarmos_szivtipro3Pályafutása során több mint 150 filmben játszott, s szinte minden műfajban maradandót nyújtott. Volt züllött Casanova, játszott A nagy zabálás című szatirikus drámában és az Allonsanfan című történelmi drámában. Harmadik Oscar-jelölését a Nyikita Mihalkov által rendezett Fekete szemekért kapta 1987-ben, ezzel a filmtörténetben ő az egyetlen, akit a legjobb főszereplő kategóriában háromszor jelöltek nem angol nyelvű filmért.
Magyar filmben is szerepelt, a Miss Arizonában (1988) Sándor Pál instruálta a kamera mögül. Utolsó munkája, az Utazás a világ kezdetére című portugál filmdráma volt 1996-ban, Manoel de Oliveira rendezésében.

A sármos színész magánéletével is a lapok címoldalain szerepelt. 1948-ban viharos udvarlás után vette el Flora Carabellát, s felesége haláláig hűségesen kitartott mellette. Pedig számtalan szerelmi kaland hőse volt, egyetlen partnernőjének sem tudott ellenállni, s azok sem neki, csak Sophia Lorentől nem akart a barátságnál többet. Annál hevesebb viszony fűzte Catherine Deneuve-höz, akitől lánya született, a szintén francia Jacqueline Bisset-hez, angol nyelvterületen egyetlen hódítása Faye Dunaway volt. A magát félénknek beállító színész bevallottan bolondult a szép nőkért, szerencsésnek mondta magát az életben és a szerelemben is.

marcello_mastroianni_a_sarmos_szivtipro2
Számtalan kitüntetése – Golden Globe-, Bafta-, tiszteletbeli César-díja – mellett az 1989-ben alapított Európai Filmakadémia egyik életre hívója volt, s azon kevés színészek egyike, akit alakításáért két alkalommal is fődíjjal ismertek el Cannes-ban. Utolsó éveiben több baleset érte, betegségek kínozták, egyre többet foglalkoztatta a halál gondolata. 1996. december 19-én halt meg Párizsban, hasnyálmirigyrák következtében.
A halálhír bejelentésétől temetéséig Rómában fekete gyászlepellel takarták le a Trevi-kút egy részét, Az édes élet emlékezetes jelenetére utalva.

magyarno.com

 

Hozzászólás

Powered by Facebook Comments

Minden vélemény számít!

Top